I Strona główna I Wiadomości I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Kościół I

I Radio Alex I Głos Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

I Reklama I Ogłoszenia I Muzyka I Video I Galeria I Archiwum I O Watrze I
Wizyta na Litwie...

(17.12.2006) ZSHT: "W dniach 27.XI – 1.XII 2006 roku, w ramach wieloletniej współpracy ze „Wspólnotą Polską” oddział Kraków, grupa młodzieży z Zespołu Szkół Hotelarsko – Turystycznych w Zakopanem, pod opieką nauczycieli tej szkoły, przebywała na Litwie. Chociaż nie był to typowy wyjazd turystyczny, chociaż dwa dni spędzone w Wilnie zaowocowały zwiedzeniem wielu miejsc godnych zobaczenia i utrwalenie w kadrze.
Byliśmy w Muzeum Adama Mickiewicza, zwiedziliśmy wiele kościołów, oglądaliśmy spowite mgłą wileńskie zaułki, z góry trzykrzyskiej podziwialiśmy panoramę miasta.
Były chwile zadumy na wileńskich cmentarzach i krótki czas wypoczynku w regionalnej restauracji.
Nasz wyjazd obfitował w wielorakie przeżycia: odwiedziliśmy 101 letniego księdza prałata Obrębskiego, i zapaliliśmy znicze na grobach polskich legionistów spoczywających na cmentarzu w Mejszagole. Ksiądz prałat w czasie trudnych lat komunistycznego reżimu podtrzymywał na duchu Polaków mieszkających na Litwie, dodawał im sił i odwagi. Jego maleńką, ubożuchną chatynkę (na zdjęciu), którą sam nazywa „pałacykiem”, do dziś odwiedzają wielcy i mali tego świata. Wiekowy ksiądz jest bowiem dla wszystkich ogromnym autorytetem moralnym. Z wielką uwagą i zainteresowaniem słuchaliśmy wspomnień księdza Obrębskiego, który jest żywą historią Polski i Litwy. Wspólnie z sędziwym kapłanem śpiewaliśmy kolędy i pieśni patriotyczne, modliliśmy się.

Później, ogromnie wzruszeni i wzbogaceni duchowo, udaliśmy się do 10 klasowej, polskiej szkoły w Jęczmieniszkach. Czekały tam na nas polskie dzieci, które - jak nam powiedziano - już od rana „żyły” naszym przyjazdem. A my…? Nasze emocje były równie wielkie! Do wyjazdu przygotowywaliśmy się już od dawna. Kilka tygodni wcześniej ogłosiliśmy wśród nauczycieli i uczniów naszej szkoły akcję pod hasłem:

„Zostań Świętym Mikołajem dla polskich dzieci na Litwie”
Nasze działanie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem i zrozumieniem: wystawiony przed szkolną recepcją kosz św. Mikołaja napełniał się wielokrotnie!!
Zebraliśmy ogromną ilość maskotek, zabawek, przyborów do pisania, książek dla dzieci, butów i odzieży. Zakupiliśmy też trochę słodyczy, które stanowiły uzupełnienie do robionych przez nas paczek.
Tak obładowani i stłoczeni w 24 – osobowym busie, pojechaliśmy na Litwę. Trud, zmęczenie i niewygody podróży zrekompensowała nam radość polskich dzieci, uśmiech na ich twarzach. Przywitały nas śpiewem i tańcem, ugościły i zaprosiły do wspólnej zabawy.
Szczęściem jest dawać komuś odrobinę radości!
Pozostawiliśmy w Jęczmieniszkach uśmiechnięte buzie, radosne spojrzenia i życzliwą pamięć! Powrócimy tam znów za rok!".