| 
      
       (29.02.2008) 
      Anna Karpiel: "28 
      lutego 2008 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego odbyło się spotkanie 
      zorganizowane przez Marszałka Województwa Małopolskiego Marka Nawarę, 
      który podjął się roli mediatora w rozwiązaniu trudnego problemu przebudowy 
      „Zakopianki”. W związku ze społecznym sprzeciwem Generalna Dyrekcja 
      Dróg Krajowych i Autostrad wstrzymała prace związane z projektowanym 
      odcinkiem Poronin – Zakopane. Problem rozwiązać ma "Studium Lokalizacyjno 
      – Funkcjonalno – Ruchowe Podhalańsko – Tatrzańskiego Układu 
      Komunikacyjnego", dla którego założenia przygotował i przedstawił Zarząd 
      Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Studium opierać się będzie na różnorodnych 
      analizach m.in. nasilenia ruchu i bezpieczeństwa, obejmie zarówno drogi 
      krajowe i wojewódzkie, jak również powiatowe i gminne, a także linie 
      kolejowe. Prace nad studium potrwają 12 miesięcy, a ich celem będzie 
      opracowanie kompleksowego systemu komunikacyjnego dla całego obszaru 
      Podhala przy współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami i z 
      uwzględnieniem konsultacji społecznych. Spotkanie poprowadził Wicemarszałek Roman Ciepiela, a wzięli w nim udział 
      przedstawiciele: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, 
      Departamentu Transportu, Gospodarki i Infrastruktury Urzędu 
      Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wojewódzkiego Zarządu Dróg, 
      przedstawiciele władz Zakopanego, Poronina, Białego Dunajca, Szaflar, 
      Nowego Targu, Rabki, starostwa tatrzańskiego i nowotarskiego oraz 
      członkowie Federacji Obrony Podhala.
 Kierownik Projektu, inż. Andrzej Kamiński z GDDKiA przedstawił obecny stan 
      inwestycji na trasie Myślenice – Zakopane. Obecnie realizowany jest etap 
      inwestycji w Lubniu, a prace projektowe trwają na odcinku Lubień – Rabka, 
      gdzie kończyć się ma droga ekspresowa. Przygotowywany i uzgadniany jest 
      również odcinek Rabka – Szaflary, gdzie poprowadzona zostanie droga 
      dwujezdniowa z otwarciem nowych kierunków na Jurgów i Krościenko. 
      Natomiast na terenie gmin Szaflary i Biały Dunajec są zdecydowane 
      sprzeciwy i żaden wariant nie został dotychczas uzgodniony. Społeczność 
      lokalna i władze nie zgadzają się na drogę dwujezdniową na tym odcinku. 
      Podobne ostre protesty wstrzymały prace w Poroninie i Zakopanem.
 Protestujący zrzeszeni w Federacji Obrony Podhala nie zgadzają się na 
      drogę krajową klasy „G” o proponowanych przez GDDKiA parametrach, której 
      budowa związana jest z licznymi wyburzeniami oraz budową rozgraniczającego 
      pasa zieleni, ekranów akustycznych, estakad i dodatkowych dróg zbiorczych. 
      Reprezentująca FOP Józefa Chromik zaproponował przejęcie drogi krajowej nr 
      47 tzw. „Zakopianki” na odcinku Nowy Targ -Zakopane przez Zarząd Dróg 
      Wojewódzkich w Krakowie i zmianę klasy drogi z „G” (głównej) na klasę „Z” 
      (zbiorczej). Jednak zarówno wicemarszałek jak i inż. Kamiński wyrazili 
      obawę, co do możliwości przesunięcia środków finansowych w związku z 
      przekazaniem inwestycji. Nie ma również możliwości odstąpienia od 
      parametrów technicznych drogi klasy „G” realizowanej przez GDDKiA. W tej 
      sytuacji konieczne jest poszukiwanie innych możliwości, które odbywać się 
      będzie właśnie w ramach powstającego studium.
 Podczas spotkania zaprezentowane zostały różne wstępne propozycje 
      dotyczące prób odciążenia odcinka Nowy Targ - Poronin – Zakopane, 
      poszukiwaniu alternatywnych dróg dojazdu pod Tatry, ich właściwego 
      oznakowania i remontów, a także propozycji budowy tunelu podziemnego przez 
      Poronin, którego koncepcję przedstawił ostatnio architekt i inżynier 
      budownictwa lądowego Andrzej Chowaniec Rybka.
 Natomiast burmistrz Zakopanego Jan Gąsienica Walczak wyraził poparcie dla 
      dotychczasowego projektu GDDKiA zakładającego budowę na trasie Poronin – 
      Zakopane drogi klasy „G” z 4 pasami ruchu, zapewniając jednocześnie o 
      przekazaniu osobom, których domy będą wyburzane, działek zastępczych i 
      odszkodowań oraz proponując referendum w tej sprawie. Wywołało to ostry 
      sprzeciw FOP, której członkowie nie zgadzają się, by ktoś decydował o ich 
      własności w ich imieniu oraz obawiają się, że odszkodowania nie będą 
      adekwatne do rzeczywistej wartości ich mienia, a postępowanie 
      odszkodowawcze będzie trwało bardzo długo. Przedstawiciele FOP liczą, że 
      uda się wypracować koncepcję, która ograniczy zarówno ludzką krzywdę, 
      wywłaszczenia i wyburzenia, jak i ingerencję w podtatrzański krajobraz. 
      Zapowiedzieli też jednoznacznie, że na inne rozwiązania nie wyrażą zgody i 
      nasilą protesty.
 Również zastępca wójta Gminy Szaflary, Paweł Cetera wyraził stanowisko 
      Rady Gmin, która sprzeciwia się budowie drogi głównej krajowej przez 
      Szaflary. Z kolei wójt Poronina Bronisław Stoch wyraził społeczny głos 
      mieszkańców gminy za przekwalifikowaniem inwestycji na wojewódzką.
 Podczas spotkania nie udało się wypracować wspólnego zdania, jednak 
      wszystkie strony wykazały chęć współpracy i włączenia się w prace nad 
      studium. Protestujący podkreślali, że nie są przeciwko samej inwestycji, 
      ale domagają się zmiany jej parametrów i ograniczenia zakresu. Nie 
      dyskutowano też nad jednostkowymi rozwiązaniami technicznymi i związanymi 
      z nimi sporami, a jedynie nad ogólną koncepcją studium. Istotny jest 
      przede wszystkim zaproponowany całościowy sposób podejścia do problemu. 
      Wicemarszałek Roman Ciepiela wielokrotnie podkreślał, że w przygotowywanym 
      studium nie chodzi jedynie o dojazd do Zakopanego, ale o spójny system 
      komunikacji na terenie całego Podhala z uwzględnieniem potrzeb jego 
      mieszkańców, ochrony środowiska, a także cywilizacyjnego rozwoju. 
      Podkreślał również, że bardzo ważny jest również czas realizacji 
      inwestycji, tak aby nie przegapić szansy dla tego rejonu, jakim jest 
      budowa „Zakopianki”.
 Wkrótce zostanie podpisane porozumienie w sprawie przystąpienia do prac 
      nad studium oraz zaplanowane zostaną kolejne spotkania i konsultacje. 
      Studium ma dać wszystkim stronom czas niezbędny na osiągnięcie 
      satysfakcjonującego porozumienia."
 
      
      Foto-relacja (zdjęcia Anna Karpiel): 
      
                     
        |