(24.01.2009)
Anna Karpiel-Semberecka:
"W minionym tygodniu w Zakopanem odbyły się dwa
spotkania, podczas których przedstawiciele biura projektowego przedstawili
założenia
"Studium lokalizacyjno – funkcjonalno – ruchowego rozwoju podhalańsko
tatrzańskiego układu komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem
dostępności Miasta Zakopane".
Opracowanie
powstaje z inicjatywy Marszałka Województwa Małopolskiego, a jego
wykonawcą jest firma IVV. Studium zawiera propozycję rozwiązania
problemów komunikacyjnych na Podhalu
alternatywną w
stosunku do projektu GDDKiA, dla którego decyzja o uwarunkowaniach
środowiskowych została uchylona. Inwestycje w zaproponowanym przez GDDKiA
kształcie nie mogą być realizowane, mieszkańcy Podhala czekają więc na
nowe korzystniejsze rozwiązania.
Studium zakłada model sieci rozproszonej na Podhalu, zamiast budowy jednej
centralnej magistrali prowadzącej do Zakopanego.
Dwujezdniowa droga
szybkiego ruchu kończyłaby się w Nowym Targu, a stamtąd sieć
zmodernizowanych i odpowiednio oznakowanych szlaków komunikacyjnych
rozprowadzałaby ruch do poszczególnych miejscowości Podhala oraz na
Słowację. Zakopianka od Nowego Targu w kierunku Zakopanego zostałaby
poszerzona o jeden pas ruchu, który na terenach zabudowanych ułatwiałby
obsługę skrzyżowań oraz zjazdy do posesji, a na pozostałych odcinkach
umożliwiał bezpieczne wyprzedzanie naprzemiennie w obu kierunkach jazdy.
Ponadto projektanci stwierdzili, że w Białym Dunajcu konieczna jest
dobudowa równoległego mostu lub rozbudowa istniejącego. W Poroninie
proponowane jest dwupoziomowe skrzyżowanie lub wariant tunelowy. Dalsze
zmiany na drodze DK 47 za Poroninem to rewitalizacja starej zakopianki i
zapewnienie jej ciągłości oraz nowe włączenie Drogi do Olczy, a także
połączenie obejściem zakopianki z ul. Powstańców Śląskich (DW 958) ze zjazdem przed
rondem Chramca. Ponadto projektanci zaproponowali szereg wykorzystywanych
już połączeń lokalnych, możliwość dobudowania nowych oraz zwrócili uwagę
na konieczność rozwiązania wewnętrznych problemów komunikacyjnych w samym
Zakopanem.
Na podstawie prowadzonych badań i obserwacji projektanci stwierdzili, że
dużym problemem jest ruch lokalny, który często sięga nawet 70%. Wskazane
przez nich rozwiązania są więc potrzebne zarówno do rozładowania ruchu
lokalnego, co ułatwi komunikację mieszkańcom, jak i przy nasilonym ruch
turystycznym w szczycie sezonu. Inwestycjom drogowym powinna także
towarzyszyć modernizacja kolei. Projektanci poinformowali także, że wg
prognoz bez poszerzania obecnych pasów drogowych sprawne utrzymanie
systemu komunikacyjnego jest możliwe jedynie do 2025 r. Bez poświęcenia
budynków i gruntów przez mieszkańców nie da się w pełni udrożnić systemu
komunikacyjnego - takie było jednoznaczne stanowisko przedstawicieli biura
projektowego. Jednocześnie projektanci zapewniali, że ich studium nie
rozstrzyga o konkretnych parametrach dróg, a także nie zakłada
przedłużenia drogi 47 na południe w kierunku Słowacji, a jedynie wskazuje
możliwe połączenia lokalne. Kwestie te budziły największy niepokój
mieszkańców przybyłych na spotkanie.
Niestety kolejne dyskusje nad "zakopianką" nie
odbyły się bez nieporozumień. W czwartek w Urzędzie
Miasta Zakopane planowane było spotkanie projektantów z władzami miasta,
przybyli na nie jednak również mieszkańcy i przedstawiciele Federacji
Obrony Podhala. Spotkanie odbyło się ostatecznie w szerszym gronie. Ludzie
wyrażali jednak swoje oburzenie, że konsultacje miały odbyć się za ich
plecami.
Miało to być krótkie robocze
spotkanie
prezentujące stan prac nad studium z
władzami, następnie z
radnymi, a w dalszej kolejności z mieszkańcami. Nie było pisemnego
zawiadomienia ze strony biura projektowego, ani informacji określającej
charakter tego spotkania. Uważam, że w tej sprawie powinny być szeroko
zakrojone konsultacje z wszystkimi zainteresowanymi, nie tylko z jedna
opcją, czyli
Federacją Obrony
Podhala
- wyjaśniał burmistrz Janusz Majcher. Nie było odpowiednich procedur i
władze nie wiedziały, kogo powiadomić - podobnego zdania był także
starosta Andrzej Gąsienica Makowski, u którego spotkanie odbyło się dzień
później. Natomiast inż. Marek Wierzchowski z firmy IVV przedstawił tę
kwestię inaczej - Spotkania miały służyć zapoznaniu z wnioskami studium
oraz wyrażeniu opinii zarówno przez samorządy, jak i opinii społecznej.
Powiadomiliśmy lokalne władze i uważaliśmy, że one powiadomią pozostałych
zainteresowanych. O studium powinno się rozmawiać ze wszystkimi, nie
osobno z władzami, a osobno z ludźmi.
Burzliwa dyskusja dotyczyła również samego
studium. Wszyscy oczekiwali konkretnych odpowiedzi, zwłaszcza
dotyczących odcinka Poronin - Zakopane, konkretnych rozwiązań, parametrów,
skrzyżowań, rozjazdów, a tego nie otrzymaliśmy - podsumował
prezentację studium starosta Andrzej Gąsienica Makowski. Podobnego zdania
był radny Leszek Dorula - Oczekiwaliśmy konkretów, do których można się
odnieść, a pokazano nam to samo, co w październiku. Ponadto jest to
rozwiązanie tymczasowe, które na 2025 r. nie będzie już wystarczające.
To nie jest ten etap projektowania. Studium nie jest projektem budowlanym.
Potrzebne są dodatkowe analizy ekonomiczno-techniczne, a także pod kątem
wymagań ochrony środowiska, czy to w przypadku mostu w Białym Dunajcu, czy
też skrzyżowania w Poroninie. Natomiast modernizacja układu
komunikacyjnego w Zakopanem to osobne zagadnienie, które powinna opracować
gmina - wyjaśniał inż. Marek Wierzchowski.
Chociaż niektóre kwestie podczas spotkań projektantów z władzami i
mieszkańcami udało się wyjaśnić i rozstrzygnąć, to jednak konsultacje nie
sprostały w pełni oczekiwaniom mieszkańców. Najbardziej zapalne problemy
nie zostały rozstrzygnięte i niepokój pozostał. Federacja Obrony
Podhala nie zgadza się na taką formę konsultacji. Chcemy konkretów i
lepszego przygotowania do rozmów z nami. Chcemy też większego
zaangażowania radnych, którzy powinni zapoznać się ze studium. Ich
zainteresowanie jest niewielkie, o czym świadczy ich mała frekwencja na
spotkaniach. Chcemy też, by rozmawiały z nami władze - mówiła Józefa
Chromik z FOP."
Zobacz także relację
ze spotkania w Poroninie:
http://www.watra.pl/rozne/poronin/studiumm.html
Foto-relacja (zdjęcia
Anna Karpiel-Semberecka):
                        
               
|