STRONA GŁÓWNA

MISTRZOSTWA ŚWIATA FIS 1939  W ZAKOPANEM

 

 

 
 

SPIS TREŚCI

strona 1

Wstęp
Otwarcie Zawodów

strona 2

Bieg Zjazdowy

strona 3

Mistrzowie Biegu
M.Orlewicz o FIS'ie
Skoki na Krokwi

strona 4

Jan Kula - sensacją
Zamknięcie zawodów

GALERIA FIS 1939

 

strona 1,2,3,4

WIELKI BIEG ZJAZDOWY Z KASPROWEGO WIERCHU

 

FIS 1939 bieg zjazdowy.Zawody odbywały się w bardzo trudnych warunkach śniegowych, podczas otwarcia padał deszcz, w czasie slalomu specjalnego na Kalatówkach rozszalała się kurniawa, konkurs skoków odbywał się w wiosennej atmosferze rozleniwiającego słońca. Na trasie biegu zjazdowego ustawiono grupy ludzi, którzy zasypywali trasę biegu zjazdowego świeżym śniegiem, bo było go po prostu bardzo mało. To także argument do zastanowienia dla organizatorów Olimpiady. Ale zapał potrafi pokonać prawie wszystko, więc bieg zjazdowy się odbył. Oto jego przebieg na nieistniejącej już dzisiaj trasie „FIS 2”.

Niektórzy z narciarzy jeżdżących na Kasprowym Wierchu a potem udający się po udanych mniej lub bardziej zjazdach do Kuźnic nartostradą przez Goryczkową może nawet nie wiedzą, że obok w lesie biegnie słynna ongiś trasa zjazdowa „FIS 2” na której odbyły się zjazdy na czasie Narciarskich Mistrzostw Świata w 1939 roku. i na której do lat sześćdziesiątych startowała czołówka naszych narciarzy-alpejczyków. Bieg zjazdowy podczas FIS- u w 1939 r. przeprowadzono właśnie na trasie „FIS 2”. Warunki śniegowe nie rozpieszczały organizatorów i wojsko musiało narzucić gruba warstwę śniegu na trasę, która i tak była niesłychanie twarda. Prowadziła spod „dzwonu” przez Halę Goryczkową na tzw. „padaki” z metą poniżej. Start do biegu kobiet, zorganizowanego tego samego dnia, znajdował się 150 metrów poniżej szczytu Kasprowego Wierchu.

 

Wyniki biegu zjazdowego panów - Kasprowy Wierch – 12. II. 1939 r.

 

 

Imię i nazwisko zawodnika

  Kraj

Czas

1.

Lantschner Helmut

Niemcy

3:26 : 88

2.

Jennwein Josef

Niemcy

3:28 : 03

3.

Molitor Karl

Szwajcaria

3:29 : 57

4.

Walch Willy

Niemcy

3:30 : 31

5.

Angel Louis

Francja

3:32 : 84

6.

Chierroni Vittorio

Włochy

3:33 : 31

7.

Lafforgue Maurice

Francja

3:32 : 99

8.

Berg Kristofer

Norwegia

3:34 : 08

9.

Hansson Hans

Szwecja

3:35 : 46

10.

Cranz Rudi

Niemcy

3:35 : 71

 

 

Najlepszy z Polaków Bronisław Czech był na miejscu 20, z czasem 4: 00 : 21, Jan Schindler z „Wisły” był 22, Karol Zając 26, a Marian Zając - 32. Z obniżonego startu ze stków Kasprowego Wierchu wyruszyły Panie.  

 

Wyniki biegu zjazdowego pań, Kasprowy Wierch- 12 . II. 1939 r.

 

 

Imię i nazwisko zawodniczki

Kraj

Czas

1.

Christl Cranz

Niemcy

3:25 : 24

2.

Resch Lisa

Niemcy

3:39 : 15

3.

Godl Helga

Niemcy

3:40 : 71

4.

Matussiere Francoise

Francja

3:42 : 93

5.

Schaard Grittli

Szwajcaria

3:46 : 29

6.

Villan Nicole

Francja

3:48 : 62

7.

Roe Isabel

Anglia

3:50 : 73

8.

Agnel Cecile

Francja

3:51 : 18

9.

von Arx- Zogg Niny

Szwajcaria

3:53 : 39

10.

Schou-Nilsen Laila

Norwegia

3:55 : 91

 

Zawodniczka z Francji na trasie FIS II.  Z Polek  najlepsza była Zofia Stopkówna, na miejscu 19 z czasem  4: 25 : 25, 21 była Maria Marusarz, 23 Jadwiga Bornetówna a 24 Beckerówna Helena. W slalomie rozegranym na Kalatówkach zwyciężyła pełna uroku a nawet czaru Christl Cranz z Niemiec. Slalom rozegrano w Suchym Żlebie na Kalatówkach. Wśród panów zwyciężył Rudolf Rominger (Szwajcaria), a wśród pań po raz kolejny tryumfowała Christl Cranz. Z Polek ponownie najlepsza była Zosia Stopkówna, która zajęła 8. miejsce. W kombinacji alpejskiej zwyciężyła Christl Cranz, ale Zosia Stopkówna była 8, Maria Marusarz 10-ta, a Jadwiga Bornetówna 19-ta.

 

FIS 1939 -meta biegu zjazdowego.Atrakcją zawodów była kolejka na Kasprowy Wierch, zbudowana specjalnie na potrzeby zawodów. Zresztą FIS  spowodował serię inwestycji w Zakopanem: koleje na Kasprowy Wierch i szczyt Gubałowki, wyciąg saniowy w Kotle Goryczkowym (rewelacja !), parkingi, hotel turystyczny na Kalatówkach i wiele innych. Ze szczytu Kasprowego poprowadzono nową nartostradę na Halę Gąsienicową i dalej trawersem Doliną Olczyską Poprawiono drogę samochodową z Krakowa do Zakopanego. Każdy kierowca potrzebował garażu i system garaży został w Zakopanem wystawiony dla amatorów dwóch kółek. Konkurencje zjazdowe mogły się odbyć dzięki kolejce

strona 1,2,3,4